יש לכם חדשות טובות? ספרו לנו!

דמיינו עיר ללא מכוניות פרטיות

1687
דמיינו עיר ללא מכוניות פרטיות

בשורה מעודדת הגיעה לא מזמן מהלסינקי: בירת פינלנד מתכננות עתיד עירוני ללא מכוניות פרטיות. מה שלא מזמן נראה דמיוני הוא עכשיו תוכנית מסודרת וחכמה, שבה את המכוניות הפרטיות יחליפו מערכות מתוחכמות, גמישות ומתואמות של תחבורה ציבורית, אופניים, מכוניות להשכרה, מוניות ומכוניות שיתופיות.

עיריית הלסינקי הזמינה מהמהנדסת סוניה היקילה (Heikkilä) תוכנית לעיצוב מחדש של התחבורה בעיר. היא זיהתה שככל שיש יותר אופציות של תחבורה נגישה, אנשים נוטים פחות להשתמש במכונית פרטית. כדי שהמערכת החדשה תעבוד, וכדי שאנשים באמת יחליפו את הנוחות של המכונית הפרטית באופציות אחרות, חייב להיות מגוון נגיש של אמצעי תחבורה וכולם צריכים להיות אמינים, לא יקרים, ומתואמים ביניהם.

בהלסינקי מתכננים אפליקציה לנייד שתראה את האפשרויות הכי נוחות או זולות להגיע ממקום למקום בכל אמצעי התחבורה, כשאת כולם אפשר להזמין מהנייד. האפליקציה תסרוק נתונים של אוטובוסים, רכבות, חשמליות, אופניים להשכרה, מוניות, מכוניות שיתופיות וגם מעין שכלול של הרעיון של מוניות שירות בשם Kutsuplus, שגם אותן אפשר להזמין דרכה. התשלום יתאפשר ישירות מתוך האפליקציה באמצעות כרטיס אשראי.

המתכננת היקילה מדגימה את השילוב של אמצעי תחבורה ביום רגיל של תושבת הלסינקי: "פיריטה עולה על חשמלית, יורדת ממנה כמה תחנות אחר כך, שוכרת אופניים ורוכבת לעבודה. אחרי העבודה היא מזמינה מונית שירות ונוסעת לחדר כושר, כשהציוד שלה כבר שם. אחרי האימון היא חולקת נסיעה במכונית שיתופית ונוסעת הביתה. פיריטה משתמשת בכל השירותים דרך הטלפון שלה והחשבון שלה מחויב ישירות."

התוכנית מתוכננת ליישום עד 2025 וכבר בשנה הבאה יתחיל הפיילוט שלה בשכונת Vallila בהלסינקי.

עוד ערים בעולם ניסו (ומנסות) לצמצם את התנועה של מכוניות פרטיות, במיוחד במרכזי הערים. דוגמה בולטת היא המבורג, העיר השניה בגודלה בגרמניה, שמתכננת לאסור על כניסת מכונית למרכז העיר בתוך 15-20 שנה. את הכבישים במרכז העיר תחליף רשת של שבילי אופניים ושבילים להולכי רגל.

הרעיונות שמאחורי היוזמה הזאת מוגבלים רק למקומות מסויימים: אי אפשר להתעלם מזה שהתוכנית מתאימה רק לבעלי סמארטפון; במדינה עשירה כמו פינלנד יכול להיות שזה שיקול שולי. כמו כן, בפינלנד יש מודעות גבוהה להשלכות של עיר פקוקה על איכות הסביבה. אולי הכי חשוב - היא מתאימה לדור צעיר שפחות ופחות מתייחס למכונית בתור סמל סטטוס, אבל הרבה יותר מורגל לחיות חיים נוחים, לקבל שירותים שמותאמים לו אישית ולהזמין שירותים דרך הטלפון. נשאר לראות איך ישווקו את הרעיון למי שלא מוכן לוותר על סמל הסטטוס.

תודה לטל ברייט על הכתבה.

WeShare

אתר הבית של הכלכלה השיתופית בארץ: אנו כותבים על קיימות, קהילה, שיתוף, כלכלה משלימה, וטכנולוגיות שמקדמות את הערכים האלו.

WeShare

אתר הבית של הכלכלה השיתופית בארץ: אנו כותבים על קיימות, קהילה, שיתוף, כלכלה משלימה, וטכנולוגיות שמקדמות את הערכים האלו.